torsdag 14. august 2008

Eg e heilt framme!

Nå e eg endelig i Khovd. Det e nydelig å vær framme.

Flyturen gjekk bra, byen e fin. Khovd kan enklast beskrivas som grå, sandete og rolig. Heldigvis e det ikkje så gale longt te elvå og innsjøen der det e grønt, og det e masse høge fjell rundt byen som gjer at det rett og slett e ganske koselig her. Me e definitivt på landsbygdå, og merke faktisk at kulturen e ein aen her enn i storbyen. Men det trenge ikkje vær negativt!

Eg har komt meg inn i leiligheten min allerede, ein liten toroms i femte etasje i ei blokk. Blokkå mi ligge på ein måte i forlengelsen av denna her.Rett i nærheten ligge kontorbygget te NLM, og bak der igjen e snart et bolighus te to familiar ferdig. Så me holde oss i nærheten av kvarandre.

Skulen ska egentlig væra i tredje etasje i det fremsta bygget her (kontorbygget), men den blir ikkje ferdige før te neste år, så i år holde me te i ein leigde leilighet som og ligge rett i nærheten. Va borte der i dag og såg, trur det ska bli skikkelig koselig der med dei 4 elevane.

Ellers har den førsta tiå mi i Khovd blitt litt halvveis. Eg har styrt med magasjau ca heila tiå siden eg kom te landet, men i går kveld nådde eg høydepunktet med oppkast og styr halva nattå. Eg har spist lite i mången dagar, men likavel e det noke kroppen vil kvitta seg med. "Trøsten" e at detta e noke mången slite med, særlig når de komme te Khovd, bakteriafloraen e vel totalt ulik den me e vant te. Så det e bare å venta og se. Men eg må sei eg va ikkje høg i hatten når eg låg mutters aleina første natt i egen leilighet og kjente meg totalt hjelpaslaus. Eg endte med å ringa pappa :p, og i dag har Mari ordna appetittlig mat te meg og alt mulig. Utpå ettemiddagen i dag la eg meg ner og såg film og kjente meg ettekvart så rar at eg tenkte eg sko sjekka temperaturen. Så jadda, magen har roa seg, men nå har eg feber. Heldigvis kan eg ligga i leiligheten og slappa av for meg sjøl, eg har filmar og internett og det som e.

Men eg glede meg te eg e god igjen. Det e så møkje aent å bruka kreftene og tiå på!

Forresten, nå har eg fått tak i mikrofon-headsett, så det e bare å skypa i vei:D Bare husk at eg e 5 timar foran dåkke som e i Norge, så hvis dåkke ringe rett før dåkke legge dåkke ligge eg sannsynligvs og sove...

2 kommentarer:

Solgunn sa...

Off då! Koss ska du klara deg uten någen t å høyra deg når du rope hjelpaslaus i nåttå? ;) Konge at har komt fram! Go bedring! PS: Ska helsa frå Tarjei

Sigrun sa...

Kan eg bare få minne om vesle frk. Ingebjørg Hauge som i lag med dei andre ungane lo av nye misjonærar som kom og blei dårlege i løpet av den første tida si?? Syns bare eg hadde hørt noko om det...
Likevel konge at du e framme, eg har medfølelse med deg, ikkje gøy å vere dårleg!!! Satser på at det går bedre etter kvart i alle fall!! Eg begynner snart med "språkkurs" her på Hald, den eine av dei frå Nepal her krev at vi kan "the basic things" før vi reiser, dvs tal og namn på mat. Veit ikkje heilt korleis det kjem til å ende, men... Håper du bortsett frå magesjauen har det bra, eg savner deg fryktelig for tida. Men, that's Leif and that's Kåre, så vi får vel bare overleve!! (Trur dette blei ein litt lang kommentar...) Klem:D