laurdag 30. august 2008

Mat!

Detta blir tredje innlegget på rad som handle om mat matlaging, men det e faktisk ein ting eg bruke ein del tid og krefter på for tiå. For her i landet e det ikkje bare å kjøpa ein pose Toro etelleraent og ein pakke kjøttdeig, så har du ein middag. Det mesta blir gjort fra botn, og vel så det. Eg syns det e overgang fra Kvitsund der eg gjekk te ferdig mat kvar dag, te her der eg komme sliten heim fra jobb - og så e eg nødt te å finna på noke, kanskje handla det eg mangle og ikkje minst laga maten. Det e vel ein del husmødre som ler og tenke "jaja, velkommen te kvardagen" akkurat nå, men eg merke jaffal at det å få i seg mat kreve meir her enn det har gjort noken gong tidligare. Og når eg ikkje akkurat e mesterkokk fra før heller... Men sammen med Ingrid Espelid og velvillige sjeler så trur eg faktisk det ska bli skikkelig husmor av meg i løpet av detta året. For eg syns det e kjekt!

I dag har eg hatt 3 sterke matopplevelsar.

For det førsta bakte eg grovt brød. I går fekk eg endelig somla meg te å få noken te å lera meg opp i mjølsortane som e få tak i her, og kossen ein kan få te grovt, godt brød. Så i dag tidlig satte eg ein deig, og ette kvart blei det rundstykker på meg te frokost. Det e den beste frokosten eg har hatt siden eg kom te landet (som forresten e 4 veker siden i dag. 4 veker!). Det gjekk jo heilt fint å få te det brødet, det blei nesten i grovaste laget:D Men det va herlig å eta sånn mat igjen, det e så møkje meir å gå på enn lys loff og toast.

Så va eg på kjøttmarkedet og kjøpte meg kjøtt. Det har eg heller ikkje gjort her ennå, men det va nå bare å peika og finna noke som såg greit ut. Det e verken pakka i plast eller lagt i kjøledisk det kjøttet eg kjøpe her, det ligge bare framme på noken bord, og onna bordet ligge hodet te dyret så du ser ka type kjøtt det e. Nam. Klumpen eg kjøpte i dag (te 14 kr kiloen) såg sånn ut:Eg tok an med heim, skar vekk bein og fett og fraus ner i passelige porsjonsklumpar. Så nå blir det kjøttmat på meg! Eg går og irritere meg litt øve det at det fins så få typar kjøtt her. Det e sau, geit, okse og yak, og that's it. Jo, det e jo litt pølser og skinka på boks å få tak i. Men svinekjøtt, kylling, forsåvidt fisk og, det kan me bare drømma om. Så møkje av maten smake likt. Og det samma gjelde grønnsaker. Får tak i gulrot, kålrabi, løk og kål, men når eg ser i oppskrifter der du ska ha blomkål, brokkoli og andre luksusvarer oppi så blar eg fort videre. Får tak i litt hermetisk og på glas, feks sopp, bønner, erter og mais, så det hjelpe jo på!

Dagens siste opplevelse va god, gammaldags risengrynsgrøt. Mari og Øystein kom opp te meg, og så kokte me oss skikkelige grøt. Fytti gwisen, det va godt. Det va ganske lenge siden sist. Men det trenge ikkje bli så lenge te neste gong! Å koka grøt har eg jo lert av pappa:D

Så sånn e det ein blir mett i Khovd. Ein ting som e herlig å konna ty te når det trengs, det e jo å eta ute. Koste 10 kr for et måltid. Så det e jo overkommelig...

4 kommentarer:

Sigrun sa...

Koke graut kan du ja:D (ska ikkje nemne visse mld som eg fortsatt har på mobilen frå sommaren før 3. klasse...) Det virker uansett ganske interessant å få lage maten sin sjølv, du kommer t å vere ei nlm-kone før du kan telle til ti (men d kan du kanskje fra før...)

mamma sa...

Me har ikkje ete skikkeleg graut sidan april, og til og med på ein laurdag. Så takk! Kjekt å vera ilag med deg. Glad du er her på feltet. Mari

Sveinung sa...

Ingebjørg. Du leve heilt motsatt av meg. Her borte spise man mye ute, minst ett måltid te dagen. Helst flere (McDonalds e liksom $5 for burger, drikka å fries). Å det man lage hjemma det e fjordland å vel som det....

Men det hørres ut som du klare deg godt uten "fjordland" og! ;D

palmakristin sa...

de e godt de blir husmor ta dej, de kjeme bra me =p