tysdag 5. august 2008

Kasus

Eg har hatt to dagar på språkskule. Starte kl ett/halv to og holde på te halv fem. Eg, ein lerar, et klasserom, 4 (?) verbtider, 8 kasus, regler og unntak og alt som hørre med i et språk.

Neida, e kje heilt der ennå. E meir setningar som: ka koste et frimerke te utlandet? eg bur i bygning 12, 4. etasje, 3 oppgang, leilighet nr 45. Kelner, kan eg få regningen?
Lolers. Det e intense timar, eg som trudde dobbeltime tysk fordypning konne vær stress liksom... Men det e nyttig, og det e faktisk gøy. Kjenne eg kan ein del fra før, e bare å grava det opp igjen. Men ordforrådet mitt e på et minimum, så eg vurdere å gi meg sjøl daglige gloselekser eller noke for å komma i gang. Ein tanke?

Ellers styre eg med alt som må ordnas før avreisen te Khovd den 12. Internett, mobil, havregryn og andre ting som e greit å ordna i storbyen... Heldigvis e det voksne og erfarne norske her som tar meg med der eg ska og passe på at eg får i meg mat og ellers det som trengs :D

5 kommentarer:

Eirik Brekke Hauge sa...

Bra du har det bra hvertfall, har hugdal reist igjen? Å kass internett får du i (på?) Khovd

Maria sa...

Hahaha! høres ut som frankfurt i et nøtteskal. frankFURT?? ligger i ordet :P sikkert mange snille mennesker også, men ikke akkurat noe koselig flyplass. elsker flyplasser uansett. se på alle de forskjellige menneskene som går rundt. da føler jeg meg skikkelig hjemme. hahaha.

oo. lykke til med mongolsken. for min del så greide jeg aldri den derre lyden i ordet takk? eller var det hade? kanskje det var samme lyd i begge ordene? baichle baichla eller noe sånt? fysj, begynner å glemme mongolsken jeg også :P hahaha.

selv om jeg bare er på ferie så kjenner jeg til det du skreiv på bloggen min. forstår mye mer enn det jeg greier å si tilbake. det er ganske frustrerende. deilig med luktene, smakene, den fuktige og varme luften. Japan er herlig. men jeg har jo familien min igjen. så det er veldig deilig. det var værre når jeg var på besøk i japan aleine som 10.klassing.

menmen. jeg følget med :) og gleder meg til neste oppdatering!

Sveinung sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Sveinung sa...

Høres ut som du har det bra! Har du fått fiksa mobilen sånn at jeg kan sende melding til deg på det mongolske nummeret nå?

Uansett, fortsett å oppdatere bloggen ut over året! Så skal jeg følge med:)

Eldar Nikolai sa...

Korleis har eg klart å oversjå denne bloggen?? Heilt uakseptabelt! Høres utrolig spennende ut (sjølv om akkurat den delen med språkopplæring kanskje ikkje hadde passa meg perfekt)! Vonar å få jamnlege oppdateringar!