søndag 17. august 2008

Eg kjøre bil

Først og fremst: eg e blitt god igjen. Takk te alle som har bekymra seg! Det gjorde seg med ein del timar te sengs, og allerede utpå dagen på fredag va eg igang igjen, om enn litt redusert. Nå har eg sove godt og møkje dei siste nettene (og sett ein del episodar Akutten...) så nå e eg på plass igjen. Herlig! Det e noke dritt når ein ikkje fungere sånn som ein vil.

Men øve te noke ennå kulare:
Ja, sånn e det bare. Eg har vært ute i dag og kjørt bil. Og det e kje noke Golf detta, for å sei det sånn! (Eg trur faktisk bilen te Finken hadde fått plass onna denna her:p) Her det møkje av det mesta, både krefter og kvalitet og det som e. Eg må innrømma eg syns det e SKAMKULT at eg som 18åring får kjøra rundt i noke sånt. Men, det må vær sagt, at her trengs det at bilane e såpass og. Vanlige personbilar som folk tralle rundt i i Norge hadde ikkje holdt mången metrane før de hadde sotte seg fast i ei grøft/punktert/snurra rundt/drukna...
Her ser dåkke vei av forholdsvis god standard, hvis ein fortsette bortøve her havne ein i UB ette ein 30-40 timars kjøring.
Og her skimte dåkke den svære innsjøen som ligge utanfor byen.

Eg har nettopp komt inn ette ein biltur sammen med Mari og Øystein (eg måtte ha meg ein "kjøretime" i detta vidunderet av ein Land Cruiser). Me kjørte øve ein knaus utanfor byen her og såg altså ner mot innsjøen på eina siå og byen på andre. Detta va akkurat mens solå gjekk ner, og va bare vidunderlig fint. Det e et sprøtt land eg e i, og naturen må opplevas, det går ikkje an å forklara med verken bilder eller ord. Det e brunt, flatt, svært og heilt tomt og uberørt. At detta e samme klode som dei norske fjordane og fjellå ligge i, det e meir enn eg begripe.

Denna bilturen va ein liten impulsting på vei heim fra elvå. Heile NLM-Khovd va på tur i dag, 20 stykk med stort og smått! Der va det grønt og rolig, me bada og lekte og koste oss. Nais. Eg trur me trenge å vær litt i lag på denna måten og, for ellers går det mest i bygging og bæring for tiå. Det e litt av ein jobb å starta opp nytt sånn som me gjer her, særlig når me ska bygga hus, flytta inn i kontor, skule og heimar og få alt te å fungera rimelig bra. Det e jo så møkje som må fiksas av elektrisitet og røyr og vasking og oppakking at det e te å bli matt av. Eg har styrt på skulen, som jo e det eg ska ha mest å gjer med. Me har skulestart på onsdag, og har dreve og bert på pultar, satt bøker i hyller, ordna kjøkken og litt av kvart. Håpe alt blir sånn tålig i orden te elevane komme... Ellers glede eg meg te skulestart, det e ein herlige gjeng ongar og me ska finna på heftig møkje gøy sammen!!

5 kommentarer:

Sigrun sa...

Dette hørtes bra ut!! Spennande at du får vere med på detta! eg har begynt å lære meg Nepali, det er ganske krevande... Men men, kjør forsiktig og ikkje velt!!! klem

Eirik Brekke Hauge sa...

Kult :D eg o har lust å kjøra rondt i ein Land Cruiser... Kor varmt e det i Mongolia nå for tiå?

P.S.
Sorry at eg ikkje svarte på MSN tidligare, eg va ute.

Solgunn sa...

Skamkult! D e veldigt kjekt å lesa om koss du har d. Sånn at sjøl om der ikkje komme kommentarar så vil eg at du ska veta dette Ingebjørg: d e kjekt å lesa, d e kjekt å høyra frå misjonsmarkå...om hedningane! ;)

Sveinung sa...

Bra du har blitt frisk!
Kossen e reglene, hvis det e noen? Det holde med norsk der borte?

Kristian Alfsvåg sa...

Gratulerer, du har vunnet en plass i min PR-kampanje om min nye blogg. Gi denne adressen til hvem det nå skulle være som er interesserte: http://internettet89.blogspot.com/

Og så håper jeg at vi snakkes, der eller her eller annetsteds.