søndag 3. august 2008

Litt meir utfyllande

Nå passte det sånn å gi ein utførlig (?) rapport fra mi første reisa rundt halve jordkloden på egen hånd. Alt starta fredag (i forgårs! kem sku trudd det va så kort tid siden?) når mamma og Sissel kjørte meg te Sola. Der fekk me sjekka inn bagasjen heilt fram, så slapp eg tenka meir på den. Hadde litt god tid der, så me tok oss et kafebesøk, før det va siste ha det-klem, og eg tusla gjennom sikkerhetskontrollen. Hva jeg følte da? Grusomt trist, men heftig konge å endelig vær i gang!
Kom meg på flyet mot Frankfurt, og detta va det sista eg såg av Norge på ei stonn:
På detta flyet fekk me servert nydelig tysk flymat, an fortjente faktisk et bilde den og. Legg spesielt merke te "minisalamien" i forgrunnen:
I Frankfurt hadde eg 5 timar venting. Surra ein time og to med å få boarding cardet for neste fly, ette møkje om og men og venting viste det seg at eg måtte gå heilt ut te innsjekkingå for å få det, og så inn igjen gjennom alle kontrollar. Når eg hadde komt så longt va eg holsulten, satte meg på den beste restauranten eg fant og fekk i meg mat.
Så va det neste fly, 9,5 time Frankfurt-Beijing. Eg havna atteme ei jenta som viste seg å vær mongoler som studerte i Tyskland. Hu va heller pratesjuk, så eg takkte for at eg i min klokskap hadde valgt tysk fordypning og heiv meg på. Dåkke kan tenka dåkke koss det hørtes ut når eg, ette mången timars reising og noken timars søvn sko pressa ut tyske gloser og grammatikk for denna jentå... Men me holdt jo følge heilt te UB, det va greit å ha litt reiseselskap, og hu va skikkelig koselige. Eg har fått mobilnummeret nas, så kanskje eg kan treffa na igjen ein gong og!

Men sjekk den utsikten eg hadde ut flyvinduet på vei fra Europa:
I Beijing va det stort og varmt, men ikkje noke problem å tusla fra det eina flyet te det andra. Hadde bare to timar her, men det va egentlig i mesta laget. Nå va eg så klar for å komma fram!
Måtte ha et "e på tur"-bilde i Kina. Jadda. Humøret va jaffal bra:D

Te slutt, ette 2,5 time på flyet fra Kina kom eg inn te UB. Me hadde heilt klart ver, så eg såg bakken heile turen. Fulgte med gjennom Gobi-ørkenen, og så kom me altså te byen. Og det va nydelig å se an igjen! Gerar, blokker, fabrikkar, heile pakken.

Så va eg altså der. Bagasjen kom, og eg blei møtt av Mongstads. Dei bur eg i gjesteleiligheten med nå. Dei reise te Khovd på tirsdag, og eg komme ette om ei veka. Må bare lera litt språk først! Det e deiras pc og internett eg bruke nå, vise seg at det går an å kjøpa ein sånn ting som sette i pcen og så har ein internett heila tiå. Trur eg komme te å investera i ein sånn ette kvart. Kvaliteten e visst ennå bedre i Khovd!
I går kveld va me hos familien Ådnanes som bur her i UB. Koselig å treffa dei og! Har og truffe familien Hugdal som va ute her sammen med oss. Dei har hatt ferie her nå, og reiste nettopp te flyplassen for å dra heim. Men det va artig at me fekk møtt kvarandre når me først va på denna siå av verden samtidig.

Ellers går eg fortsatt å venne meg te å vær her. Har sove godt i natt i mången timar, og har på ein måte snudd døgnet allerede. Men det e mången inntrykk, møkje som e kjent men allikevel forandra, og møkje nytt å finna ut og lera. Trur det blir noken innholdsrike dagar framøve!

4 kommentarer:

Maria sa...

Heisann Ingebjørg! kjekt å lese om turen din. alltid like gøy å høre hvilken reiserute man får. hva syns du om frankfurt? blitt noen forandringer, eller er det det samme "hølet". vi har alltid brukt frankfurt vi også når vi skulle til japan, men liker ikke den flyplassen noe særlig... :P
haha. lucky you som bare hadde to og en halv time i Kina. bedre enn di 15 timene vi måtte tilbringe der! hahaha. good times good times.
syns du er knall heldig. jeg digga mongolia.
litt rart å være tilbake i ditt
2.hjemland etter å vært så lenge borte?
Litt rart å være tilbake i Japan. men det er fantstisk kjekt.
jeg kommer til å følge med på bloggen fremover! enjoy your time :)

Andreas Nordbø Jørgensen sa...

Hau!
Sykt humor flymat, spes. "bifi" og "corny" xD
Jeg fikk fransk flymat, som bestod av sterk appelsinsaft på pose, pasta med sopp (det smakte død!), et brød så hardt at du kunne drepe med det og naturellyoghurt. Eg blei også kjent med eit polsk ektepar, som til forskjell ikkje snakka engelsk eller tysk, men duverden, ein kjem langt med tegnspråk og manglende selvkontroll =)

Jeg ser stort fram til å lese mer fra Mongolia, gjerne med bilder og slik =)
Snaaaakkes!

Sigrun sa...

Godt å høre at du lever og har det bra i alle fall!! er nesten litt misunneleg på deg, men veit ikkje kor bra eg hadde overlevd i Mongolia i eit år... takke seg til Nepal :S

Torgeir Hauge sa...

Det va godt du kom deg av gårde, og ikkje minst at du kom deg fram. :) Kjekt at me fekk sitt deg på UL før du fór. Lykke te i Mongolia. Glede meg te å lesa om livet ditt der.